Kark

Odcinek szyjny kręgosłupa jest najsłabszy, a zatem też najbardziej podatny na uszkodzenia. Małe mięśnie karku często nazbyt się napinają, gdy dłuższy czas trzymamy głowę w niekorzystnej pozycji, na przykład podczas pracy przy komputerze. Skutek: kark sztywnieje, tkanka jest bardzo słabo ukrwiona. To powoduje bóle, które mogą promieniować aż do głowy. Pokazane w tym artykule ćwiczenia wzmocnią i rozciągną mięśnie karku, pomogą je rozluźnić i poprawić krążenie krwi. Ćwiczenia siłowe wzmocnią mięśnie karku na tyle, by mogły lepiej podtrzymywać szyjny odcinek kręgosłupa.

Siłowe ćwiczenie karku 1
Stań prosto albo usiądź prosto na krześle. Połóż jedną dłoń na potylicy, drugą dla podtrzymania na odcinku szyjnym kręgosłupa. Mocno naciskaj potylicą na dłoń, oddychając przy tym równomiernie. Utrzymuj tę pozycję 6-10 sekund, a następnie się rozluźnij. Powtórz ćwiczenie 3-5 razy.

Siłowe ćwiczenie karku 2
Stań albo usiądź prosto. Połóż jedną dłoń płasko pod brodą, drugą złóż w pięść i ułóż ją pod płasko ułożoną dłonią. Mocno naciskaj brodę do dołu na obie dłonie, wydychając przy tym powietrze. Uwaga: nie podciągaj ramion do góry, tylko opuść je luźno! Wytrzymaj 6-10 sekund, spokojnie oddychając. Zrób krótką przerwę. Powtórz 3-5 razy.

Siłowe ćwiczenie karku 3
W takiej samej pozycji wyjściowej, jak przy ćwiczeniach siłowych karku 1 i 2, ułóż jedną dłoń grzbietem na czole. Lekko przyciągnij brodę i naciskaj czołem na dłoń. Znów wytrzymaj 6-10 sekund. Nie zapominaj przy tym o oddychaniu. Powtórz 3-5 razy.

Masaż drobnych mięśni karku
Ułóż palce u góry na potylicy, a kciuki u nasady włosów za uszami, i masuj nimi, okrężnymi ruchami, skórę głowy. Masuj dalej okrężnymi ruchami skórę wzdłuż nasady włosów, posuwając się wolniutko w kierunku kręgosłupa. Wywieraj kciukami lekki nacisk, tylko na tyle silny, by nie stał się nieprzyjemny. W tym ćwiczeniu masujesz punkty, które wskazuje akupresura, i rozluźniasz drobne mięśnie karku. To łagodzi bóle głowy. Masuj, dopóki sprawia ci to przyjemność, i powtarzaj to ćwiczenie, kiedy tylko masz ochotę.

Rozciąganie szyi
Podciągnij prawe ramie wysoko do ucha i jednocześnie przechyl głowę w prawo. Opuszczaj przy tym lewe ramię w dół, w kierunku podłogi. Wytrzymaj około 20 sekund, nie zapominając o oddychaniu. Później zmień strony. Powtórz po 2 razy na stronę.



Możliwość komentowania jest wyłączona.