Beskid Mały: Straconka – Hańderkula – Magurka

Rozpoczęcie szlaku zielonego oraz znaków żółtych i czerwonych koło przystanku PKS i przystanku WPK linia Straconka – Bielsko-Biała. Tutaj znajdują się urzędy administracji państwowej, kościół parafialny, biblioteka, remiza Ochotniczej Straży Pożarnej i restauracja „Strumyczek”.
Wśród zabudowań Straconki podchodzimy szosą w gorę potoku Straceńska Woda na wsch. Szosa skręca łukiem w lewo i dąży nadal nieznacznie w górę, doprowadzając do ostatniego przystanku linii WPK z Bielska (od wyjścia 15 min.).

Około 50 m powyżej przystanku – obok punktu ujęcia wody – szlak skręca w prawo i stromo polami wznosi się na płd. na stok Jałowcowej Góry. Po przecięciu skrawka świerkowego lasu podchodzimy bardzo stromym odcinkiem i zaraz dołączamy do innej drogi skręcając prostopadle w lewo. W tyle zalesony stożek Łysej Góry. Mieszanymi lasami łagodnie lecz jednostajnie wznosimy się ku płd. wsch. Z lewej strony zalesione stoki Czupla nad Straconką z odsłoniętymi warstwami piaskowca.
Szlak nieco stromiej podchodzi do przecięcia ukosem drogi Straconka – Międzybrodzie (od Straconki 30 min.); wznosimy się dalej na płd. wsch. stokiem Góry Jałowcowej i skręcamy w prawo. Koło grupy zabudowań ponownie, lecz znacznie już wyżej osiągamy szosę biegnącą do Międzybrodzia Bialskiego. Po lewej stronie rozległe połacie polan (Handerkula), zalegających na stromym stoku opadającym ku Straconce. Na wprost zalesiony masyw Sokołówki.
Krótki odcinek szosą przechodzimy koło przystanku PKS Straconka-Magurka. Po przebyciu dalszych ok. 100 m skręt i zejście z szosy na prawo, na zalesiony stok Sokołówki. W lewo widok na przełęcz Przegibek i masyw Gaików (od Straconki 45 min.).

Od rozwidlenia dróg leśnych stromiej; wznosimy się łukiem na prawo na trawers stoków Sokołówki. Za linią słupów telefonicznych wysokopiennym lasem świerkowym jednostajne podejście na płd. Droga osiąga źródełko i skręca prostopadle w prawo (od Straconki 1 godz. – 1 godz. 15 min.). Szlak prowadzi teraz jednostajnie w górę świerkowymi lasami, krzyżuje się ze znakami czerwonymi z Mikuszowic i dochodzi do grzbietu Magurki oraz znaków niebieskich z przełęczy Przegibek.
Przez widokową polanę wznosimy się łagodnie ku szczytowi Magurki. Z lewej strony widok na Pasmo Hrobaczej Łąki oraz Żar nad Porąbką. Wkrótce przez pas lasu dochodzimy do grzbietu Magurka – Rogacz oraz do szlaków żółtego i czerwonego, a dalej do schroniska PTTK na szczycie Magurki Wilkowickiej (od Straconki 1 godz. 30 min.).

Możliwość komentowania jest wyłączona.